Bestuurswissel
Allereerst heeft er recent een bestuurswissel plaatsgevonden.
Eind vorig jaar heeft Michel Van Caster, penningmeester van onze VZW, te kennen gegeven te stoppen met zijn rol als bestuurder. Het was spijtig om dat te moeten vernemen omdat Michel een waardevol en gerespecteerd lid was van ons bestuur, wat verder bestaat uit Eddie Schild, Ruud Kraan en ondergetekende. Wij moesten op zoek naar een nieuw bestuurslid en daarin zijn we gelukkig geslaagd. Bij deze bedanken wij Michel voor zijn jarenlange enthousiasme en inzet voor de Arco gedupeerden.

In de persoon van de heer Herman Herpelinck hebben wij een waardig opvolger gevonden. Herman is inmiddels toegetreden tot het bestuur in de functie van penningmeester. Herman is met pensioen, maar vervult nog diverse functies, o.a. als externe raadgever, director en bestuurder bij diverse organisaties en bedrijven. Voor zijn pensionering is hij o.a. fractiesecretaris geweest van de Belgische Senaat en fractieadviseur van de NATO Parliamentary Assemble. Wij zijn erg content met Herman als nieuw bestuurslid en wensen hem veel succes en wijsheid in deze belangrijke functie.
Uitbreiding helpdesk gedupeerden

Een groot deel van 2024 zijn we op zoek geweest naar uitbreiding van ons team om de vele vragen die wij ontvangen sneller en adequater te kunnen afhandelen.
Daarnaast was er behoefte aan ondersteuning bij het administratieve en juridische proces. Via mr. Geert Lenssens zijn we in contact gekomen met Legal & Support, een bedrijf dat zich met name bezig houdt met zakelijke en juridische ondersteuning en voor ArcoClaim de perfecte partner is. Dat heeft in het najaar van 2024 geresulteerd in een overeenkomst voor invulling van onze helpdesk. De helpdesk is voor onze leden het aanspreekpunt waar per e-mail en per telefoon vragen kunnen worden gesteld. Het e-mailadres is helpdesk@arcoclaim.be. Het telefoonnummer is +32-(0)52-690406; dit nummer is op maandag t/m donderdag bereikbaar tussen 16.00 en 18.00 uur.
De uitbreiding met een helpdesk is een absolute verbetering in de communicatie naar onze leden. Wij krijgen veel positieve reacties. Ook speelt de helpdesk een prominente rol in onze nieuwe overdrachtsprocedure.
Nieuwe overdrachtsprocedure

Uw dossier op punt stellen
Vorig najaar is VZW ArcoClaim begonnen om haar leden te benaderen om de volgende stap te zetten in de gerechtelijke procedure. Dat is het op punt stellen van uw dossier. Daar gaan we de komende periode mee door. Wanneer u aan de beurt bent, ontvangt u een e-mail om een digitale procedure te doorlopen. Wacht a.u.b. totdat u deze persoonlijke e-mail ontvangt.
Wanneer bent u aan de beurt?
ArcoClaim heeft het afgelopen half jaar al duizenden leden benaderd om hun dossier op punt te stellen. We zijn blij dat zéér veel mensen dat al hebben gedaan! Om de administratieve verwerking hiervan goed te laten verlopen, schrijven we niet iedereen tegelijk aan. Dat gaat in fasen. Het kan enige tijd duren voordat u aan de beurt bent; mogelijk tot wel een half jaar. Maar u komt aan de beurt!
Wacht af totdat u een bericht van ons ontvangt. Het heeft géén zin om ons te benaderen over wanneer u aan de beurt bent. Daar kunnen we u geen antwoord op geven.
Wat u alvast moet weten
Om uw dossier op punt te stellen, doorloopt u t.z.t. een digitale procedure. Die bestaat uit de volgende onderdelen:
- U controleert de gegevens die van u in onze database zijn opgenomen;
- U voegt bewijsstukken toe van uw aandeelhoudersrekeningen;
- U tekent digitaal een verbintenis;
- U bevestigt dit met behulp van Itsme. Zo weten we zeker dat uw dossier compleet is. Zorg daarom dat u beschikt over Itsme.
Voor het op punt stellen van uw dossier dient u tijdens de digitale procedure een betaling te doen. VZW ArcoClaim is een vereniging. Samen vechten we voor uw gelijk en het terughalen van uw verdwenen geld. ArcoClaim maakt hiervoor hoge kosten. Dat gaat niet zonder een extra financiële bijdrage van uw kant. Zolang u nog geen persoonlijk bericht van ons ontvangen heeft, hoeft u NIETS te doen.
Een van de eerste dingen die we u gaan vragen, is het op orde brengen van uw dossier bij ArcoClaim. Hoewel uw vordering is veiliggesteld, moet er nog wel het een en ander gebeuren om deze ook 100% rechtsgeldig en administratief correct over te dragen. We gaan u in de komende tijd om aanvullende informatie vragen.
Tot slot
Nog voor aanvang van de vakantie periode zullen we u een volgende nieuwsbrief sturen.
We zijn voornemens daarin informatie met u te delen over o.a. de volgende onderwerpen: de stand van zaken in de diverse procedures, wat betekent het voor de Arco zaak als de overheid misschien het defensiefonds wil spijzen met de dividenden van Belfius of misschien wel de aandelen van deze bank wil verkopen, en de actuele stand van zaken in de petitie.
Met vriendelijke groet,
Ab Flipse
voorzitter VZW ArcoClaim
|